Breadcrumbs – Blogg

Hur du skapar pixelkonst i Adobe Illustrator

Vem hade kunnat tro för 30 år sedan att vi i dag skulle skapa pixelkonst i Adobe Illustrator? På den tiden strävade vi efter högsta möjliga upplösning, i hopp om att pixeleringen en dag skulle försvinna helt ur våra liv. Men när Gen X och Millennials nu börjar nostalgiskt minnas de ”gamla goda dagarna” med Mario, Sonic och Pokémon, har pixelkonst gjort en stor comeback – som ett medvetet och populärt konstnärligt val för indie-spel, digital konst och ja, till och med klistermärken.
Av
Hur du skapar pixelkonst i Adobe Illustrator

Att skapa pixelkonst som ser autentisk ut kan vara en utmaning. Även om välkända pixelkonstnärer som Eboy började i Photoshop, är Adobe Illustrator fortfarande det bästa valet när det handlar om tryckprojekt – tack vare vektorgrafikens precision och skalbarhet.

Du har säkert själv provat att stapla små fyrkanter en och en, men det blir snabbt ett tidskrävande arbete som kan ta timmar, särskilt vid större illustrationer med många pixlar.

AI är ett annat alternativ, men när du arbetar med AI-genererad konst märker du snart att den har sin egen stil. Ju mer världen fylls av den stilen, desto större blir efterfrågan på genuint, mänskligt skapad konst. Därför är det viktigt som konstnär att behärska rätt tekniker och göra egna justeringar – så att din mänskliga känsla lyser igenom i arbetet.

Låt oss nu snabba på processen – så att du kan skapa din pixelkonst på bara några minuter.

Hur du snabbt skapar pixelkonst i Adobe Illustrator

Steg 1 – Välj ditt objekt

Välj det objekt du vill omvandla till pixelkonst. Det kan vara en illustration, ett fotografi eller något helt annat. Om du redan har en vektorillustration du vill använda, ta en skärmdump eller exportera den som JPG eller PNG först – den här metoden fungerar nämligen bara på bitmap-bilder.

Steg 2 – Ställ in antalet pixlar

Gå till Objekt > Skapa objektmosaik. Ange hur många pixlar du vill ha horisontellt och vertikalt, och klicka på Använd proportioner för att få fyrkantiga pixlar. Tryck sedan på OK.

Steg 3 – Ta bort bakgrundspixlar

Använd Direktmarkeringsverktyget (A) och markera en av bakgrundspixlarna. Gå sedan till Markera > Samma > Fyllningsfärg och tryck på Backspace (⌫) för att ta bort alla bakgrundspixlar samtidigt.



Steg 4 – Ta bort den underliggande bilden

Av någon anledning behåller Illustrator alltid originalbilden under effekten.

För att fixa detta, använd Direktmarkeringsverktyget (A) igen, markera den underliggande bilden och ta bort den med Backspace (⌫). Mycket bättre!

Steg 5 – Rensa bort oönskade pixlar

Rensa nu bort eventuella oönskade pixlar med Direktmarkeringsverktyget (A), eller lägg till nya pixlar där du vill. Att minska antalet olika färgnyanser kan få din design att se renare och mer sammanhängande ut.

Steg 6 – Skapa en kant för die cut-klistermärken

Om du vill använda din design som ett konturskuret klistermärke är det bra att lägga till en kant runt motivet. Den ger en skärsmån under produktionen – och får dessutom din design att direkt se ut som ett färdigt klistermärke.

Kopiera hela designen (⌘+C på Mac, Ctrl+C på Windows), gå till Fönster > Banhanteraren (Pathfinder) och välj Förena (Unite). Ställ sedan in färgen på vitt och gå till Objekt > Bana > Förskjuten bana (Offset Path). Välj önskad storlek och typ av hörn, och klicka sedan på OK.

Steg 7 – Klistra in objektet ovanpå kanten

Till sist, ta bort den inre formen och välj Klistra in framför genom att trycka (⌘+F på Mac, Ctrl+F på Windows). Det klistrar in originalillustrationen exakt på samma plats som tidigare.

Klart! Härifrån kan du göra fler justeringar innan du använder din pixelkonst i en större design – eller skapar produkter som konturskurna klistermärken eller konturskurna etiketter. Den här metoden fungerar bäst på bilder med tydliga kontraster, men även bilder med till exempel toningar kan förvandlas till riktig pixelkonst med den här tekniken.

Ha kul med att testa metoden på olika typer av bilder och justera antalet pixlar för att se hur resultatet förändras!